سئوی خارجی سایت یا Off-Page چیست؟
سئوی خارجی سایت چیست و چرا به آن نیاز دارید
در حالی که بهینه سازی داخلی وب سایت شما برای استراتژی سئوی شما حیاتی است، اقدامات دیگری وجود دارد که خارج از وب سایت شما انجام می شود که به شما در رتبه بندی کمک می کند. در این نوشتار به تشریح سئوی خارجی سایت می پردازیم و دلایل اینکه چرا به این متد احتیاج است.
سئوی خارجی سایت چیست؟
سئوی خارج از صفحه شامل تمام اقداماتی است که برای تأثیرگذاری بر رتبه وب سایتتان در موتور جستجو، انجام می دهید که خارج از وب سایت شما قرار دارند. این امر می تواند شامل ایجاد بک لینک، فعال بودن در رسانه های اجتماعی و وبلاگ نویسی مهمان باشد.
موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه یک صفحه فاکتورهای زیادی را می سنجند. در حالی که برخی از عوامل بر اساس محتوا و عملکرد وب سایت هستند، گوگل نیز درک خود را از وب سایت شما از طریق منابع خارج از دامنه شما جمع آوری می کند. به همین دلیل سئو خارجی سایت بسیار ارزشمند است.
به عنوان مثال، لینک بیلدینگ – یک استراتژی موثر سئوی خارج از صفحه – یکی از فاکتورهای برتر رتبه بندی است. دلیل آن هم مشخص است؛ زیرا گوگل بر اساس PageRank ساخته شده است، الگوریتمی که به بک لینک های صفحه از نظر کمیت و کیفیت نگاه می کند.
یک استراتژی سئوی خارجی سایت از تلاشهای وبسایت شما (به عنوان مثال، سئوی داخلی سایت) پشتیبانی میکند و برای افزودن اعتبار، ارتباط، اعتماد و اعتبار به دامنه شما کار میکند.
سئو داخلی در مقابل سئوی خارجی سایت
به زبان ساده، سئوی داخلی سایت شامل هر اقدامی است که در وب سایت خود انجام می دهید تا بر رتبه شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، سئوی خارجی سایت، خارج از وب سایت شما اتفاق می افتد. با خواندن مقاله سئوی داخلی بیشتر با آن آشنا شوید.
تنها چند مورد فوق یک فهرست کامل نیستند، اما باید تفاوت بین این دو استراتژی سئو را روشن کند.با اینکه روش های سئوی داخلی و خارجی سایت تفاوت هایی با هم دارند، اما نکته کلیدی این است که هر دو به یک اندازه برای به دست آوردن و حفظ رتبه جستجوی بالا مهم هستند.
چک لیست سئوی خارجی
- لینک بیلدینگ
- رسانه های اجتماعی
- سئوی محلی
- بازاریابی محتوا
1-لینک بیلدینگ
لینک هایی مدنظر است که از سایت های دیگر در سرور وب به عنوان رای اعتماد به دامنه شما وجود دارد.
هرچه رای بیشتری کسب کنید، احتمال اینکه در موتورهای جستجو رتبه بندی شوید، بیشتر می شود. برعکس، هرچه آرای کمتری داشته باشید، متقاعد کردن گوگل به اینکه سایتی قابل اعتماد و معتبر هستید، سخت تر خواهد بود.
شما به صفحات دیگری نیاز دارید که برای شما تضمین کنند که سایت شما معتبر است. این کاری است که بک لینک ها انجام می دهند. ایجاد یک لینک خارجی یک استراتژی سئوی خارجی است که باید شماره یک در لیست شما باشد.
چندین نوع پیوند وجود دارد که می توانید به دست آورید:
پیوندهای طبیعی یا کسب شده، که در آن ناشران یا مصرف کنندگان سرمقاله برند شما را به صورت ارگانیک ذکر می کنند.
پیوندهای ساخته شده، که به تلاش شما نیاز دارند، مانند تماس با ناشران برای انتساب یا ذکر پیوند.
استفاده از استراتژیهای کلاه سفید برای به دست آوردن بک لینک بسیار مهم است، زیرا روشهایی مانند پر کردن انجمنها و بخشهای نظرات با لینکهایی به صفحه وب شما میتوانند شما را توسط گوگل جریمه کنند.
2-رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای به دست آوردن اعتبار دامنه و افزایش رتبه وب سایت شما در موتور جستجو هستند.
وقتی محتوایی را در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارید و ترافیک را به وبسایت خود هدایت میکنید، به گوگل نشان میدهد که از منابع مختلف ترافیک دریافت میکنید. همچنین در نظر داشته باشید که باید محتوای باکیفیت جالبی داشته باشید.
به همین دلیل مهم است که به طور مداوم کاربران خود را در رسانه های اجتماعی درگیر کنید و از آن برای توزیع محتوا استفاده کنید. تعامل بیشتر منجر به اشتراکگذاریها، بک لینکها و کلیکهای بیشتر میشود که به ایجاد اعتبار دامنه کمک میکند.
3-سئوی محلی
سئوی محلی یک استراتژی است که شامل بهینه سازی یک سایت برای نتایج جستجوی محلی است. این استراتژی معمولاً برای مشاغلی که به مصرف کنندگان در مناطق جغرافیایی خاص خدمات می دهند، مانند سالن های مو، شرکت های تهویه مطبوع یا سوپرمارکت ها استفاده می شود.
برای انجام این کار، باید سیگنال هایی را به موتورهای جستجویی ارسال کنید که به مصرف کنندگان در مناطق محلی خدمات ارائه می دهند. چگونه این کار را انجام می دهید؟ در اینجا چند راه کلیدی وجود دارد:
- شرکت خود را به Google My Business اضافه کنید.
- مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات مثبت خود را به صورت کامنت بنویسند.
- اطلاعات تماس ثابتی در تمام پلتفرمهای دیجیتال داشته باشید
4-بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به شما کمک می کند به مخاطبان هدف خود برسید و آنها را با اطلاعاتی که نیازها و نقاط ضعف آنها را برطرف می کند جذب کنید. علاوه بر تلاشهای بازاریابی محتوای درون صفحهای، مانند پستهای وبلاگ، میتوانید از روشهایی مانند وبلاگنویسی مهمان، نظرسنجیها و گزارشها نیز استفاده کنید.
این روشها راههای عالی برای هدایت ترافیک به وبسایت شما و بهبود رتبه موتور جستجو هستند.
از وبلاگ نویسی مهمان استفاده کنید، که مزایای متعددی را ارائه می دهد. اولین مورد، توانایی دستیابی به مخاطب جدیدی است که در بازار هدف شما قرار می گیرد. دومین مورد، ارزش بک لینکی است که می توانید با انتشار در یک دامنه معتبر دیگر به دست آورید. در نهایت، وبلاگ نویسی مهمان می تواند ترافیک وب سایت بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
عوامل سئو خارجی سایت برای لینک سازی
در طول سالها، گوگل و سایر موتورهای جستجو در مورد اعمال پاداش و جریمه سختگیرانهتر شدهاند. زمانی که همه می دانستند لینک سازی یک عامل کلیدی رتبه بندی است، مردم از انواع استراتژی ها برای دریافت بک لینک استفاده می کردند. از ارسال لینک های آنها در انجمن ها گرفته تا پرداخت هزینه برای لینک ها..
سپس، موتورهای جستجو هوشیار شدند و شروع به جریمه کردن استفاده از لینک های غیرطبیعی کردند. در لینک سازی باید عوامل مهمی را در نظر داشته باشید. از جمله:
- تعداد دامنه های ارجاع دهنده – به گفته گوگل، هرچه دامنه های بیشتری به وب سایت شما هدایت شوند، رأی اعتماد بیشتری خواهید داشت.
- لینک اتوریتی – داشتن دامنه های ارجاع کننده زیاد کافی نیست، شما می خواهید توسط دامنه هایی با اعتبار بالا به شما ارجاع داده شود.
- ارتباط – لینک باید با سایت شما مرتبط باشد. مثلا اگر شما یک فروشگاه فروش لوازم قنادی دارید، یک لینک از یک شیرینی فروشی بیشتر از یک لینک از یک وبلاگ نویس سبک زندگی اهمیت و اعتیار دارد.
- Anchor text – متن خاصی که به وب سایت شما پیوند داده می شود و به وب سایت شما اشاره می کند باید توصیفی و مرتبط باشد، بدون اینکه هرزنامه به نظر برسد.
در ابزار سئوی خارجی سایت به دنبال چه چیزی باشید
شما می خواهید روی استراتژی سئوی خارجی سایت خود کار کنید و به یک ابزار نیاز دارید. قبل از اینکه ابزاری را انتخاب کنید، مهم است که بدانید چه ویژگی هایی را باید جستجو کنید.
اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید یک ابزار سئو است که شامل چک کننده بک لینک است. باید جزئیات مربوط به دامنه های ارجاع دهنده، متن های انکر، مرجع لینک آنها و موارد دیگر را ارائه دهد.
به عنوان مثال، SEMrush یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک دارد که به شما امکان می دهد وب سایت خود را با رقبای خود مقایسه کنید و زمینه های بهبود را شناسایی کنید.
همچنین باید به دنبال ابزاری با ویژگی نظارت بر برند باشید. نرمافزار مدیریت رسانههای اجتماعی HubSpot به شما این امکان را میدهد که نام برند خود و همچنین رقبای خود را ردیابی کنید.
ابزار سئوی خارجی Moz
افزونه MozBar از Moz به شما امکان می دهد معیارهای مهم و لحظه ای را در هر صفحه وب دریافت کنید و تعیین کنید که آیا می تواند مناسب شما باشد یا خیر.
جمع بندی
توسعه یک استراتژی سئوی خارجی به اندازه سایر تلاش هایی که برای بهبود سایت خود می کنید، مهم است. هر دو دست به دست هم می دهند تا به موتورهای جستجو تصویر کاملی از برند شما بدهند و رتبه شما را تعیین کنند. بنابراین، از آن غافل نشوید، زیرا ممکن است کلید موفقیت شما باشد.