همه آنچه درباره ی بک لینک ها باید بدانید !!
بک لینک چیست ؟
بک لینک ها (backlinks) که با inbound links و incoming links نیز شناخته می شوند به لینک هایی از یک سایت به صفحه ای در سایت دیگر گفته میشود. گوگل و سایر موتور های جستجو بک لینک ها را بعنوان رای و امتیاز به یک صفحه از سایت در نظر می گیرند. قاعدتا هرچه یک صفحه بک لینک های بیشتری را دریافت کند، امتیاز بیشتری از موتور های جسجتو خواهد گرفت.
چرا بک لینک ها مهم اند؟
همانطور که بالا تر هم گفتیم بک لینک ها بعنوان امتیاز برای صفحات توسط سایت های دیگر در نظر گرفته میشود. هر یک از این امتیاز ها به موتور های جستجو می گوید که این محتوا با ارزش، معتبر و مفید است. به همین دلیل شما هرچه امتیاز بیشتری از این بک لینک ها دریافت کنید رتبه ی سایت شما در موتور های جستجو مثل گوگل افزایش پیدا می کند.
استفاده از لینک ها در الگوریتم های امتیاز دهی موتور های جستجو چیزه تازه ای نیست. در واقع بک لینک ها اساس و پایه ی الگوریتم های امتیاز دهی گوگل برای تعیین pageRank سایت ها را تشکیل میدهد. در نمودار زیر می توانید تاثیر مستقیم بک لینک ها روی رتبه ی سایت را مشاهده کنید.
چه نوع بک لینک هایی برای شما ارزش مند است؟
همه ی بک لینک هایی که در صفحات و سایت های مختلف می بینید از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. اگر می خواهید رتبه ی سایت شما بهبود زیادی داشته باشد و یا در حوزه ی سئو تغییر چشمگیری داشته باشید، روی بک لینک های باکیفیت (quality backlinks) تمرکز کنید. این بک لینک ها بسیار قدرتمند تر از سایر بک لینک ها هستند. در ادامه ویژگی های این بک لینک ها را با هم بررسی می کنیم.
اول از همه : این بک لینک ها در سایت های معتبر و محبوب تولید شده اند.
شما به شخصه ترجیح می دهید که از سایت digikala یا varzesh3 بک لینک بگیرید یا از یک سایت ناشناخته بین کاربران؟ خب طبیعتا گوگل و سایر موتور های جستجو نیز مثل شما فکر می کنند. یک مفهموم به نام Domain Authority وجود دارد که میگوید هر چه یک سایت کاربران بیشتری داشته باشد، می تواند کاربر بیشتری را به سایت شما هدایت کند. وقتی شما از یک سایت محبوب بک لینک بگیرید، موتور های جستجو ارزش زیادی برای این لینک در نظر می گیرد و این کار باعث افزایش رتبه ی سایت شما و همینطور تقویت سئوی شما میشود.
سایت شما و سایتی که به آن لینک می دهد در یک حوزه قرار داشته باشند.
موتور های جستجو ترجیح می دهند که سایتی که به شما از آن بک لینک دریافت کرده اید، در یک حوزه ی کاری با شما قرار داشته باشد. بعنوان مثال فکر کنید که شما یک مقاله درباره ی دوی ماراتن نوشته اید. اگر یک سایتی که در زمینه ی ورزش فعالیت می کند به این مقاله لینک کرده باشد، قطعا موتور های جستجو امتیاز بیشتری برای این لینک در نظر می گیرند.
بک لینکی که می گیرید باید از نوع dofollow باشد.
گوگل و سایر موتور های جستجو لینک هایی که دارای تگ nofollow هستند را نادیده می گیرد (بعبارت دیگر این لینک ها در الگوریتم های امتیاز دهی محاسبه نمیشوند). خوشبختانه حجم زیادی از لینک هایی که در سایت ها می بینید از جنس dofollow هستند. علاوه براین اکثر لینک هایی که تگ nofollow دارند خیلی با ارزش نیستند. بعنوان مثال لینک هایی که از منبع آن ها موارد زیر باشد nofollow محسوب می شود.
- کامنت های وبلاگ
- اخبار های منتشر شده
- بعضی از تبلیغات حاشیه ای سایت
این لینک ها در سئوی سایت شما تاثیر زیادی نمی گذارند و کاربران نیز خیلی به آن ها توجه نمی کنند. برای آشنایی بیشتر با لینک های فالو و نوفالو می توانید این مقاله را مطالعه کنید.
بک لینک از طرف دامنه ای است که برای اولین بار به شما لینک می دهد.
فرض کنید شما از یک وبسایت خاص چندین بار بک لینک دریافت کرده اید. به نظر شما تاثیری که این لینک در بار 10 ام دارد با بار اول یکسان است؟ همانطور که در نمودار زیر می بینید تاثیر و قدرت بک لینک های مشابهی که از یک سایت دریافت می شود رفته رفته کاهش می یابد و قدرت اولیه را در بهبود سئوی سایت شما را ندارد.
بهتر شما 100 بک لینک از 100 سایت مختلف دریافت کنید تا اینکه 1000 بک لینک از چند سایت مشابه دریافت کنید. همانظور که در نمودار زیر می بینید، هر چه با سایت های متنوع تری در ارتباط باشید و از آن ها لینک بگیرید، افرایش رتبه شما چشمگیر تر خواهد بود.
تا اینجا با ویژگی ها و مفاهیم مربوط به بک لینک ها آشنا شدیم. در ادامه این مقاله، روش هایی را بررسی می کنیم که بتوانید از سایت های مختلف بک لینک بگیرید.
محتوایی تولید کنید که قابل لینک دادن باشند
قاعدتا اگر می خواهید که از سایت های مختلف به بک لینک بگیرید، باید محتوایی در سایت تان داشته باشید که ارزش لینک دادن داشته باشد. این محتوا ها می توانند یک مقاله، ویدئو و حتی یک نظر سنجی در سایت شما باشد. معمولا این بک لینک ها به محتواهای جذاب سایت شما داده می شود که کاربران را به سایت شما جذب می کند.
کاری که شما باید بکنید این است که ابتدا یک موضوع جذاب و خلاقانه انتخاب کنید. سپس درباره ی آن موضوع تحقیق کنید و محتوای بسیار ارزشمندی تولید کنید. نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که موضوع محتوای شما باید تازه و منحصر به شما باشد. البته طبیعیتا همه ی محتوای سایت شما نباید اینگونه باشد و اگر بخواهید این کار را برای همه ی محتوا های سایت تان انجام دهید، حتما از نظر زمانی برای شما مشکلاتی پیش خواهد آمد. بعنوان مثال یکی از مقاله های این سایت که در تصویر زیر می بینید حدود 25 هزار بک لینک از 4500 دامنه ی مختلف گرفته است که واقعا عدد قابل توجهی است. شما هم باید سعی کنید هر چند وقت یکبار از این دست مقاله ها تولید کنید.
از سایت هایی که زیاد بک لینک می دهند کمک بگیرید.
برخی از وبسایت ها روزانه، هر هفته ویا هر ماه پست هایی منتشر می کنند و در آن به سایت های مختلفی که لینک می دهند. این اتفاق اکثرا در وبلاگ سایت های خبری اتفاق می افتد. این سایت ها معمولا خلاصه ی یک یا دو پاراگرافه از یک مطلب می نویسند و کاربران را برای خواندن ادامه مطلب به سایت اصلی هدایت می کنند. به این کار اصطلاحا Link Roundups گفته می شود.
برای این کار باید ابتدا سایتی که می تواند این کار را برای شما انجام دهد را پیدا کنید و سپس محتوایی که می خواهید به کاربران به آن لینک شوند را پیشنهاد دهید. اینکه آن سایت به محتوای شما بک لینک بدهد، کاملا به سلیقه و حوزه ی کاری آن سایت بستگی دارد. البته این کار هنوز خیلی در بین سایت های ایرانی جا افتاده نیست. البته امروزه برخی از کانال های تلگرامی این کار را با گرفتن هزینه برای شما انجام می دهند.
می توانید از سایت های که از کار افتاده اند، استفاده کنید.
این کار یک متد به اسم The Moving Man است که از سه مرحله تشکیل شده است.
- ابتدا شما باید سایت ها ، محتوا ها و یا کسب و کار هایی که منسوخ شده اند و از آن ها دیگر استفاده نمی شود را پیدا کنید.
- سپس سایت هایی را شناسایی کنید که هنوز به این محتوا های منسوخ شده، هنوز بک لینک می دهند.
- سپس به این سایت ها اطلاع دهید که دهید که محتوایی که شما به آن لینک داده اید دیگر وجود ندارد و یا آن سایت از کار افتاده است. سپس می توانید محتوای خودتان که مشابه محتوای از بین رفته است را به آن سایت پیشنهاد بدهید.
بگذارید یک مثال را با هم بررسی کنیم.
در تصویر بالا، خبر از کار افتادن سایت Blue Glass که در زمینه ی سئو فعالیت می کرد و سایت مهمی در این حوزه بشمار می رفت، را مشاهده می کنید. این اتفاق به این معنا است که این سایت چندین مقاله و پست دارد که دیگر فعال نیستند و از کار افتاده اند. صفحاتی که بسیاری از سایت ها به آن ها لینک داده بودند. برای افرادی که در حوزه ی سئو کار می کنند این فرصت بسیار خوبی است که از این امکان استفاده کنند. آنها می توانند با سایت هایی که به این صفحات لینک داده اند ارتباط برقرار کنند و پست های خودشون رو جایگزین پست های از کار افتاده کنند.
مشابه همین کار را می توانید در مورد می توانید درمورد صفحه هایی که داری ارور 404 هستند انجام دهید. البته روش های بهتری برای گرفتن بک لینک وجود دارد تا نیازی نباشد خیلی از روش های وقت گیر استفاده کنید. در ادامه بیشتر با این روش ها آشنا می شویم.
در سایت های مختلف بعنوان نویسنده ی مهمان فعالیت کنید.
اگر در ابتدای مسیر توسعه ی کسب و کارتان هستید، اگر از بهترین راه ها برای پیشرفت سریع کسب و کارتان و افزایش چشمگیر ترافیک ورودی به سایت همین روش است. نکته ای که باید بسیار به آن توجه کنید این است که در هر سایتی مطلب منتشر نکنید. فعالیت در برخی سایت ها چیزی جز بهبود مهارت تولید محتوا برای شما بهمراه نخواهد داشت. شما باید سایت هایی را در حوزه کاریتان انتخاب کنید که در بین کاربران شناخته شده و محبوب باشند. علاوه براین اگر شما بتوانید مقاله های باکیفیت و جذابی منتشر کنید، در بین کاربران شناخته شده و محبوب می شوید و با بک لینک هایی که در محتوا تولید شده ایجاد می کنید، می توانید ترافیک سایت تان را بشدت افزایش دهید.
محتوا های دیداری و همینطور اینفوگرافیک تولید کنید.
اینفوگرافیک ها هنوز هم یکی از راه های بسیار تاثیر گذار برای بک لینک گرفتن است. نمودار زیر نشان دهنده ی موضوعات و محتوا هایی است که بیشتر به آن ها لینک می شوند. هیمنطور که مشاهده می کنید، محتوا های اینفوگرافیک جزو سه دسته ی اول هستند. شما در حوزه ای که فعالیت می کنید، می توانید تصاویر و محتوا هایی از این شکل تولید کنید که در آن ها اطلاعات زیادی به کاربران داده می شود.
بسیاری از کاربران امروزه ترجیح می دهند تا اطلاعاتی که به آن ها داده می شود بطور خلاصه باشد و مفید باشد تا این که بخواهند مطلب زیادی در این رابطه بخوانند. علاوه براین سعی کنید تصاویری که در مقاله ها و پست ها استفاده می کنید، اطلاعاتی درباره ی این که محتوای مقاله به کاربران بدهید. با این کار شما می توانید بک لینک های بسیار زیادی از همین مقالات دریافت کنید. بعنوان مثال تصویر زیر یک اینفوگرافیک خوب در مورد پایتون است. شما نیز با تولید محتوا هایی از این دست می توانید بک لینک های زیادی دیافت کنید. برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی پایتون می توانید این مقاله را مطالعه کنید.
با وبلاگ نویس ها و تولید کنندگان محتوا در ارتباط باشید.
قطعا در حوزه ی کاری شما، وبلاگ نویس ها و تولید کنندگان محتوای زیادی وجود دارند که در سایت های مختلف مشغول تولید کردن محتوا های مختلف هستند. قطعا شما هم بعنوان کسی که در این حوزه فعالیت می کنید، محتوا های مختلفی مثل مقالات مختلف، محصولات آموزشی و … تولید کرده اید. شما می توانید با تولید کنندگان محتوا ارتباط برقرار کنید و محتوا های مختلفی که دارید را در اختیار آن ها قرار دهید. اگر این محتوا ها ارزشمند و با کیفیت باشند، قطعا تولید کنندگان محتوا از آن ها استفاده می کنند. یکی از راه های خوبی که می توانید فروش محصولات خود را چندین برابر کنید، همین کار است. بعنوان مثال می توانید وارد p30download شوید و در حاشیه های این سایت بک لینک های مختلفی که به محتویات آموزشی مختلف شده است را مشاهده کنید.
کلام آخر
ما در این مقاله، تمام مطالبی که در مورد بک لینک ها باید بدانید، در اختیارتان قرار دادیم. علاوه بر این روش ها روش های مختلف دیگری برای گرفتن بک لینک از سایت های مختلف وجود دارد ولی نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اولین کاری که باید انجام دهید، تولید محتوای باکیفیت است. بعد از این کار، شما باید سعی کنید شبکه ی ارتباطی بسیار گسترده ای در حوزه ی کاری تان داشته باشید و از شبکه ی ارتباطی به بهترین شکل برای پیشرفت و توسعه ی کسب و کارتان استفاده کنید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
Супер давно искал