راه های افزایش نرخ کلیک شدن (CTR) لینک ها
راه های افزایش نرخ کلیک شدن (CTR) لینک ها
اولین کاری که بعد از تولید یک محتوا، باید انجام دهید، به اشتراک گذاشتن آن از طریق راه های مختلف مثل شبکه های اجتماعی و یا حتی ایمیل است. بعد از این نوبت به موتور های جستجو می رسد که با توجه به رتبه ی سایت شما تصمیم بگیرد که هنگامی که یک کاربر یک مطلب را سرچ می کند، جایگاه شما در بین نتایج به نمایش درآمده، کجا باشد؟ در ادامه ی این مقاله ما راه ها و روش های مختلفی برای افزایش نرخ کلیک شدن (CTR) لینک های سایت تان را به شما ارائه می دهیم که به شما کمک می کند ترافیک ورودی به سایت تان را به طرز قابل توجهی افزایش دهید. احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که اصلا CTR چیست؟ و آیا روی سئوی سایت شما تاثیر دارد یا نه ؟
اول از همه : مفهوم CTR
CTR ویا همان Click-through Rate به نسبت تعداد کاربرانی که روی یک لینک کرده اند به تعداد کل کاربرانی که آن لینک را دیده اند (impressions) گفته می شود. این موضوع که کاربران این لینک را از چه طریقی دیده اند مهم نیست و این نسبت شامل تمامی جاهایی می شود که کاربران این لینک را دیده اند. این مفهموم به شما کمک می کنند که با سلایق کاربران بیشتر آشنا شوید و بفهمید که کاربران بیشتر از چه موضوعات و مطالبی استقبال می کنند.
وقتی لینک های مختلفی از محتوای سایت تان را از راه های مختلفی مثل شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، این کار باعث می شود ترافیک ورودی به سایت تان افزایش پیدا می کند و کاربران زیادی وارد سایت شما می شوند.
به نظر شما این افزایش ترافیک ورودی تاثیر مثبتی روی سئوی سایت یا وبلاگ شما دارد؟
بگذارید آماری که در سال 2014، از وب مستر تولز جمع آوری شده است را با هم بررسی کنیم. همانطور که در تصویر زیر می بینید این آمار نشان دهنده میزان کلیک شدن روی لینک نتایجی است که توسط موتور جستجو گوگل به کاربران نمایش داده می شود، است. طبیعی است که نتایج اولیه بیشترین نرخ کلیک شدن را در بین کل نتایج نمایش داده شده دارند، ولی تا چه حد؟

از جدول بالا می توان به این نتیجه رسید که نتیجه یا لینک اولی که هنگام سرچ کردن یک موضوع به کاربران نمایش داده می شود، هم از نظر impressions و هم از نظر تعداد کلیک هایی که روی این لینک می شود، اختلاف بسیار زیادی با سایر نتایج جستجو دارد.
ولی این موضوع نشان دهنده ی این نیست که گوگل یا سایر موتور های جستجو لینکی که بیشتر نرخ کلیک شدن (CTR) را دارد، حتما جزو نتایج اولیه به کاربران نمایش داده می شود. بگذارید یک مثال دیگر را با هم بررسی کنیم. نمودار زیر نشان دهنده ترافیک ورودی به یک سایت بعد از به اشتراک گذاشتن یک مطلب در reddit است. در روز های اولیه انتشار این پست ترافیک ورودی به سایت بشدت افزایش می یابد و نرخ کلیک شدن روی این لینک نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد داشت. ولی این افزایش تنها چند روز و حتی ساعت ادامه خواهد داشت و بعد از مدتی افت خیلی زیادی خواهد کرد. به همین دلیل نمیتوانیم بطور قطعی بگوییم که افزایش CTR تاثیر بسیار زیادی در سئوی سایت شما خواهد داشت یا نه؟ ولی این موضوع قطعا بی تاثیر نیست.

الان وقت این رسیده است باهم راه های افزایش نرخ کلیک شدن (CTR) لینک های سایت تان را با هم بررسی کنیم.
راه ها و روش های افزایش CTR
علاوه برای این که افزایش ترافیک ممکن است روی سئوی سایت شما تاثیر زیادی بگذارد، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود، شما به فکر افزایش CTR لینک های سایت تان باشید. علاوه براین که این موضوع در طولانی مدت باعث محبوبیت سایت شما در میان کاربران می شود، افزایش ترافیک ورودی به سایت تان تاثیر زیادی در اعتبار سایت شما در بین کاربران و حتی موتور های جستجو دارد. در ادامه 6 روش برای افزایش نرخ کلیک شدن (CTR) لینک ها را باهم بررسی می کنیم.
حواستان به کلمات کلیدی باشد و از آنها در بهترین جای ممکن استفاده کنید.
هنگامی که یک محتوا تولید می کنید، تمرکز شما باید روی موضوعاتی باشد که ترافیک زیادی را روانه ی سایت شما می کند. برای این کار می توانید از کلمات و موضوعات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی به 2 دلیل برای سایت شما مهم هستند.
- باعث میشود مقالات و محتوای شما تاثیر بیشتری روی کاربران بگذارد.
- باعث میشود تا رتبه ی شما در موتور های جستجو افزایش پیدا کند و هنگامی که کاربر یک مطلب سرچ می کند، محتوای شما جزو مطالب اولیه باشد.
بعنوان مثال فرض کنید می خواهید یک محتوا راجع به ویروس های کامپوتری بنویسید. برای انتخاب عنوان این مطلب انتخاب های متعددی دارید، مثلا :
- چرا کامپوتر من کند شده است؟
- بهترین انتی ویروس های موجود در بازار کدامند؟
- مروری بر عملکرد انتی ویروس Norton
همه ی این ها و بسیاری از عناوین دیگر وجود دارند که می توانید راجع به آنها مطلب بنویسید. قبل از تولید یک محتوا مهم ترین کاری که باید بکنید این است که خودتان را جای کاربران بگذارید. سپس از خودتان بپرسید که شما چه چیزی را در موتور های جستجو سرچ می کردید؟ البته در این مسیر ابزار های مختلفی مثل و وجود دارند که به شما کمک می کند، عنوان بهتری برای مطلبتان انتخاب کنید.
عناوین و توضیحات meta ی سایت تان را بهینه کنید.

توضیحات meta خلاصه ای از مطلب شما است که موتور های جستجو به کاربران نشان می دهند، تاثیر بسیار زیادی در سئوی درون صفحه سایت شما دارد. بسیاری از تولید کنندگان محتوا، این توضیحات را خودشان وارد نمی کنند و موتور های جستجو خودشان تیکه ای از متن را بعنوان خلاصه از پست و محتوای شما به کاربران نمایش می دهد. طبیعتا اگر خودتان این کار را انجام تاثیر بسیار زیادی می توانید روی کاربران بگذارید، وقتی شما خودتان این کار را انجام می دهید می توانید روی کلمات کلیدی و همینطور بخش های مهم محتوا تمرکز کنید و با این کار، کاربر را مجاب کنید که روی لینک شما کلیک کند و باعث افزایش CTR سایت تان شوید.
محتوای جذاب تولید کنید.
اگر هدف شما افزایش ترافیک ورودی و نرخ کلیک شدن (CTR) لینک های سایت تان است، مهم ترین کار و وظیفه ای شما به عنوان تولید کننده محتوا، این است محتوای جذاب و با کیفیت برای سایت تان تولید کنید. برای این کار راه ها و ایده های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. مثلا می توانید از عکس های جذاب بیشتری در محتوای خود استفاده کنید و یا اینکه همیشه از مطالب بروز حوزه ی کاری تان محتوا تولید کنید و … .
لینک های سایت تان را کوتاه کنید.
سرویس دهنده های زیادی وجود دارند که می توانند لینک های شما را کوتاه تر کنند. آمار ها نشان می دهند این کار تاثیر بسیار زیادی در میزان کلیک شدن لینک ها دارند و تا 34% میزان کلیک شدن یک لینک را بالا می برند. یکی از سرویس دهنده هایی که در این زمینه فعالیت می کند و بخصوص در بین ایران از آن استفاده ی زیادی می شود، Bit.ly است. شما می توانید لینک هایی می خواهید را به این سرویس دهنده بدهید و لینک کوتاه شده را تحویل بگیرید و لینک های کوتاه شده را جایگزین لینک های بلند سایت تان کنید.
عناوینی که در داخل محتوا استفاده می کنید را جدی بگیرید.
اولین چیزی که کاربران قبل از مطالعه ی یک محتوا به آن توجه می کنند، تیتر های یک پست است. همیشه سعی کنید، تیتر ها و عناوینی که استفاده می کنید، شما کلمات کلیدی باشد و به گونه ای کاربران را مجاب کنید که محتوای شما را بخواند و تا جایی که می تواند آن را به اشتراک بگذارد.
کاربران خود را بشناسید.
شما به عنوان تولید کننده محتوا باید بدانید که کاربران از چه موضوعاتی استقبال می کنند؟ به چه مطالبی علاقه دارند؟ چه مطالبی بیشتر بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود؟ طبیعی است که اگر مطلب شما، چیزی که کاربر می خواهد نباشد، قطعا روی این لینک کلیک نخواهد کرد.
یکی از راه هایی که به شما کمک می کند با خواسته های کاربران و علایق آن ها بیشتر آشنا شوید، شبکه های اجتماعی است. شما می توانید مطالبی که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام به اشتراک می گذارید را تحلیل کنید. با این کار تا حدود زیادی سلایق کاربران دست شما می آید و می توانید در محتواهای بعدی که تولید می کنید، روی آن ها تمرکز بیشتری کنید.
یکی دیگر از کار هایی که می توانید به شما کمک می کند، بررسی کردن رقبایتان است. شما می توانید وارد صفحات اجتماعی آن ها شوید و بررسی کنید که از کدام مطالب و محتوای آن ها بیشتر استقبال شده است و یا کدام موضوعات کاربران بیشتری را جذب می کند. البته ابزار دقیق تر و بهتری بنام سرچ کنسول گوگل وجود دارد که به شما کمک می کند، تا موضوعات که استقبال بیشتری از آن ها شده را بیشتر بررسی کنید. برای آموزش نحوه ی استفاده از سرچ کنسول گوگل این پست را حتما مطالعه کنید.
در آخر
بطور قطعی نمیتوان گفت که تا چه حد میزان CTR روی سئوی سایت تاثیر دارد. چیزی که واضح است این است که افزایش CTR حداقل کاری که برای شما انجام می دهد، افزایش ترافیک ورودی به سایت شما است که همین موضوع مزایای بسیار زیادی برای شما دارد. امروزه با افزایش جشمگیر استفاده ی مردم از خدمات اینترنتی، یادگیری شاخه ها و مفاهیم مختلف دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند که پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به رقبایتان داشته باشید. اگر هنوز برای خودتان یک سایت ندارید، با استفاده از بسته ی آموزش وردپرس هیوا، می توانید در کمترین زمان ممکن یک سایت داشته باشید.
167 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام
بنظرم همونقدر که واسه نوشتن یه محتوا وقت میذاریم باید به متا تایتل و متا دسکریپشن هم زمان بذاریم چون اگه این دوتا جذاب باشن هم نرخ ctr به شدت افزایش میابد و هم استفاده کلمات کلیدی توشون باعث میشه موتور های جست و جو مطلب مارو آسون پیدا کنن 🙂