سئو چیست؟ | آموزش گام به گام سئو
سئو چیست؟ آموزش گام به گام سئو
سئو یا Search Engine Optimizatione به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد و به عمل بهینه سازی یک وب سایت یا صفحه وب برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک آن از نتایج ارگانیک موتور جستجو اطلاق می شود. در آموزش گام به گام سئو یاد می گیرید که چه عواملی در رتبه بندی وب سایت اهمیت دارند و چطور باید محتوای خود را سئو کنید. اما پیش از ان باید بدانید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
موتورهای جستجو مانند کتابخانه های عصر دیجیتال هستند. آنها به جای ذخیره کپی از کتاب ها، نسخه هایی از صفحات وب را ذخیره می کنند. هنگامی که یک عبارت را در یک موتور جستجو تایپ می کنید، تمام صفحات فهرست خود را بررسی می کند و سعی می کند مرتبط ترین نتایج را برگرداند. برای این کار از یک برنامه به نام الگوریتم استفاده می کند.
موارد مهمی از نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل وجود دارد که به ما کمک می کند سایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه کنیم. برای نمایش بهترین اطلاعات در نتایج جستجو، الگوریتمهای جستجو به عوامل زیادی از جمله کلمات سرچ شده شما، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، تخصص منابع و مکان و تنظیمات شما نگاه میکنند.
اگر صحبت از گوگل شد، این موتور جستجویی است که اکثر ما از آن استفاده می کنیم، حداقل برای جستجوهای وب. این به این دلیل است که تا کنون قابل اعتمادترین الگوریتم را دارد. هزاران موتور جستجوی دیگر وجود دارد که می توانید برای آنها نیز سایت خود را بهینه سازی کنید.
عناصر اصلی سئو
برای آموزش گام به گام سئو شما باید عناصر اصلی سئو را بشناسید. وقتی صحبت از سئو به میان می آید، دو مسیر به یک اندازه مهم وجود دارد: سئو داخلی (On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO).
سئوی داخلی در مورد ایجاد محتوا برای بهبود رتبه شما است. سئوی داخلی به ترکیب کلمات کلیدی در صفحات و محتوای شما، نوشتن محتوای با کیفیت بالا به طور منظم، اطمینان از اینکه متاتگ ها و عناوین شما غنی از کلمات کلیدی و به خوبی نوشته شده اند، و عوامل دیگر وابسته است.
سئوی خارجی بهینه سازی است که در خود وب سایت شما اتفاق نمی افتد، مانند کسب بک لینک. این بخش شامل ایجاد روابط و ایجاد محتوایی است که مردم می خواهند به اشتراک بگذارند. اگرچه کار بسیار زیادی می طلبد، اما برای موفقیت سئو ضروری است.
استراتژی های سئو
سئو و بهینه سازی چیزی نیست که سریع و در مدتی کوتاه به دست آید. اما برخی به دنبال دستیابی به هدف در سریعترین زمان ممکن هستند.
سئوی کلاه سیاه
وقتی صحبت از سئو به میان میآید، دنبال کردن روش هایی که منجر به دستیابی سریع به هدف می شود، به عنوان «سئو کلاه سیاه» نام برده میشود. افرادی که سئو کلاه سیاه را پیاده سازی می کنند، تمایل دارند از تاکتیک های زیرکانه مانند پر کردن کلمات کلیدی و حذف لینک برای رتبه بندی سریع استفاده کنند. ممکن است در کوتاه مدت کار کند و ترافیک سایت شما را به ارمغان بیاورد، اما پس از مدتی، گوگل سایت شما را جریمه کرده و حتی آن را در لیست سیاه قرار می دهد تا هرگز رتبه بندی نشوید.
برخی از این روش ها عبارتند از:
- محتوای تکراری: وقتی شخصی سعی می کند برای یک کلمه کلیدی خاص در رتبه برتر قرار گیرد، ممکن است محتوای سایت خود را تکرار کند و بارها و بارها آن کلمه کلیدی را در متن خود بیاورد. گوگل سایت هایی را که این کار را انجام می دهند جریمه می کند.
- متن نامرئی و پر کردن کلمات کلیدی: سال ها پیش، یک استراتژی کلاه سیاه این بود که تعداد زیادی از کلمات کلیدی را در پایین مقالات خود قرار دهید اما آنها را همرنگ پس زمینه کنید. این استراتژی خیلی سریع شما را در لیست سیاه قرار می دهد. همین امر در مورد پر کردن کلمات کلیدی در جایی که به آن تعلق ندارند نیز صدق می کند.
- Cloaking و Redirecting: وقتی صحبت از تغییر مسیر می شود، یک راه درست و غلط برای انجام آن وجود دارد. راه اشتباه خرید یک دسته از دامنه های غنی از کلمات کلیدی و هدایت تمام ترافیک به یک سایت است.
- روش های ضعیف پیوند: خرید پکیج هایی که به شما هزاران ینک در 24 ساعت میدهد، راه درستی برای ایجاد بک لینک نیست. شما باید از محتواها و سایت های مرتبط در جایگاه خود پیوندهایی دریافت کنید که ترافیک خاص خود را دارند.
سئوی کلاه سفید
سئو کلاه سفید راهی برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین پایدار است و در طی تلاش مستمر رتبه برتر به دست می آید. اگر سئو را از این طریق انجام دهید، روی مخاطبان انسانی خود تمرکز خواهید کرد. در این روش شما سعی خواهید کرد بهترین محتوای ممکن را در اختیار کاربران قرار دهید و با رعایت اصول بهینه سازی بر اساس قوانین موتور جستجو به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.
سئوی کلاه خاکستری
یکی دیگر از استراتژی های آموزش گام به گام سئو ، سئوی کلاه خاکستری است. این بدان معناست که به اندازه سفیدترین کلاه سفید خالص یا بیگناه نیست، اما آنقدرها هم که تکنیک های کلاه سیاه میتواند نابود کننده باشد، نیست. شما سعی نمی کنید کسی را فریب دهید یا عمداً سیستم را با کلاه خاکستری پیش ببرید. با این حال، شما در تلاش برای به دست آوردن یک مزیت متمایز هستید.
در دنیای سئو، مهم این نیست که چه کاری انجام می دهید، بلکه به نحوه انجام آن بستگی دارد. اگر پست های مهمان را در سایتهایی برای دریافت بک لینک خریداری میکنید که هیچ ربطی به رتبه شما ندارند و مجموعه ای از لینک ها را اسپم می کنید، جریمه خواهید شد. اگر پست های مهمان منحصر به فردی ایجاد میکنید که برای خوانندگان در سایت های مرتبط با شما ارزش ایجاد میکند، آن پست مهمان خوب و مفید خواهد بود و می تواند باعث انتقال به سایت شما نیز شود.
نحوه عملکرد سئو
به زبان ساده، سئو با نشان دادن به موتورهای جستجو کار می کند. به عبارتی نشان می دهد که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر است. این به این دلیل است که همه موتورهای جستجو هدف یکسانی دارند: نشان دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربرانشان. دقیقاً نحوه انجام این کار به موتور جستجویی که برای آن بهینه سازی می کنید بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر می خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به صفحات وب خود داشته باشید، باید الگوریتم گوگل را درک کنید. و اگر میخواهید بازدیدهای ویدیویی بیشتری داشته باشید، همه چیز را در مورد الگوریتم YouTube باید بدانید.
از آنجایی که هر موتور جستجو دارای الگوریتم رتبه بندی متفاوتی است، پوشش همه آنها در این راهنمای گام به گام سئو غیرممکن است. بنابراین، در ادامه بر نحوه رتبه بندی در بزرگترین موتور جستجو یعنی گوگل تمرکز خواهیم کرد.
نحوه بهینه سازی برای گوگل
بهینه سازی برای گوگل به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه در مورد این عوامل صحبت می کنیم. اما یک نکته مهم را به یاد بسپارید: گوگل صفحات وب را رتبه بندی می کند نه وب سایت ها را.
فقط به این دلیل که کسب و کار شما پنجره های شیشه ای رنگی می سازد به این معنی نیست که هر صفحه در سایت شما باید برای جستجوی “پنجره های شیشه ای رنگی” رتبه بندی شود. شما می توانید در سایت خود صفحات مختلفی داشته باشید که برای کلمات کلیدی و موضوعات مختلف با صفحات مختلف بهینه سازی کنید.
قابلیت خزیدن (Crawlability)
قبل از اینکه گوگل حتی بتواند محتوای شما را رتبه بندی کند، ابتدا باید بداند که وجود دارد. گوگل از چندین روش برای کشف محتوای جدید در وب استفاده می کند، اما روش اصلی خزیدن است. به بیان ساده، خزیدن جایی است که گوگل لینکهایی را در صفحاتی که قبلاً در مورد آنها میداند، به صفحاتی که قبلاً ندیده است، دنبال میکند. برای این کار از یک برنامه کامپیوتری به نام عنکبوت استفاده می کنند.
به عنوان مثال فرض کنید که صفحه اصلی شما دارای یک بک لینک از وب سایتی است که قبلاً در فهرست گوگل قرار دارد. دفعه بعد که آن سایت را می خزد، آن لینک را دنبال می کند تا صفحه اصلی وب سایت شما را پیدا کند و احتمالاً آن را به فهرست خود اضافه کند.
از آنجا، خزنده های گوگل پیوندها را در صفحه اصلی شما می خزند تا صفحات دیگر را در سایت شما پیدا کنند. با این حال، برخی موارد می توانند خزنده های Google را مسدود کنند:
- پیوند داخلی ضعیف: گوگل برای خزیدن تمام صفحات سایت شما به پیوندهای داخلی متکی است. صفحات بدون پیوند داخلی اغلب خزیده نمی شوند.
- لینکهای داخلی Nofollowed: لینکهای داخلی با برچسبهای nofollow توسط Google خزیده نمیشوند.
- صفحات بدون ایندکس: می توانید صفحات را با استفاده از متا تگ noindex یا هدر HTTP از فهرست گوگل حذف کنید. اگر صفحات دیگر در سایت شما فقط دارای لینک های داخلی از صفحات noindex هستند، این احتمال وجود دارد که گوگل آنها را پیدا نکند.
- بلوکها در robots.txt: Robots.txt یک فایل متنی است که به Google میگوید کجا میتواند در وبسایت شما قرار بگیرد و کجا نمیتواند برود. اگر صفحات در اینجا مسدود شوند، آنها را نمی خزد.
سرعت صفحه (PageSpeed)
از جمله موارد قابل توجه در آموزش گام به گام سئو سرعت لود وب سایت است. سرعت صفحه، در واقع سرعت بارگذاری صفحه شما است. این یک عامل رتبه بندی در دسکتاپ و موبایل است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بهینه سازی سرعت سایت را مطالعه کنید.
گوگل می خواهد کاربران خود را راضی نگه دارد. اگر کاربران روی نتایج جستجو کلیک کنند که بارگذاری آنها خیلی طول میکشد، این منجر به نارضایتی میشود. برای بررسی سرعت صفحات وب خود، می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده نمایید. از جمله: gtmetrix. کافیست در این سایت آدرس سایت موردنظر خود را وارد نمایید و پس از چند ثانیه گزارشی از وضعیت سایت خود را ببینید.
بک لینک ها
یکی از موارد مهمی که در آموزش گام به گام سئو اهمیت دارد، بک لینک می باشد. الگوریتم رتبه بندی گوگل بر اساس ویژگی ای به نام PageRank صفحات را رتبه بندی می کند. به زبان ساده، الگوریتم رتبه بندی گوگل، بک لینک ها را به عنوان رأی تفسیر می کند. به طور کلی، صفحاتی که رای بیشتری دارند رتبه بالاتری دارند.
اگر می خواهید برای هر صفحه ای که ارزشمند است رتبه بندی کنید، بک لینک ها اهمیت دارند. مشکل این است که ایجاد پیوندها می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای انواع خاصی از محتوا مانند صفحات محصول. تاکتیک های زیادی برای ایجاد بک لینک وجود دارد، اما اگر تازه کار هستید، سعی کنید به بهترین محتوای وب سایت خود (به عنوان مثال، یک پست وبلاگ یا یک ابزار رایگان) لینک ایجاد کنید.