تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت (انتخاب، جستجو، ابزار)
در این مقاله به طور جامع در مورد تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت صحبت شده است و یک راهنمای جامع برای انتخاب ، جستجو و معرفی ابزارهای سرچ کلمات کلیدی می باشد. در ابتدا به تعریف اینکه تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه مزایایی دارد، پرداخته شده و سپس روش های انتخاب و جستجو شرح داده می شود.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی، فرآیند یافتن و تجزیه و تحلیل عبارات جستجویی است که افراد با هدف استفاده از آن داده ها برای یک هدف خاص، اغلب برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یا بازاریابی عمومی، در موتورهای جستجو وارد می کنند. برای موفقیت در سئو، باید کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.
تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت به شما کمک می کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای هدف قرار دهید و بینش ارزشمندی را در مورد سؤالاتی که مخاطبان هدف شما واقعاً در Google جستجو می کنند ارائه دهید. بینشی که می توانید در مورد این عبارات جستجوی واقعی بدست آورید می تواند به اطلاع رسانی استراتژی محتوا و همچنین استراتژی بازاریابی بزرگتر شما کمک کند.
افراد هنگام انجام تحقیقات آنلاین از کلمات کلیدی برای یافتن راه حل استفاده می کنند. بنابراین اگر محتوای شما در حین انجام جستجو مشکلی از کاربر را نیز حل نماید، ترافیک بیشتری به دست خواهید آورد. بنابراین، شما باید آن جستجوها را هدف قرار دهید.
علاوه بر این، ما محتوایی را پیرامون آنچه می خواهیم به مردم بگوییم ایجاد نمی کنیم. ما باید محتوایی را پیرامون آنچه مردم می خواهند بیابند، ایجاد کنیم. اما چطور بدانیم مخاطب ما دنبال چه چیزی است؟ تمام این موارد با تحقیق کلمات کلیدی شروع می شود.
مزایای تحقیق کلمات کلیدی
انجام تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت مزایای زیادی دارد که محبوب ترین دلایل آن عبارتند از:
بینش روند بازاریابی
انجام تحقیقات کلیدی موثر می تواند بینش هایی را در مورد روندهای بازاریابی فعلی به شما ارائه دهد و به شما کمک کند محتوای خود را روی موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی متمرکز کنید که مخاطبان شما در جستجوی آنها هستند.
رشد ترافیک
وقتی بهترین کلمات کلیدی مناسب را برای محتوایی که منتشر میکنید شناسایی میکنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید داشت به عبارتی ترافیک بیشتری را به وبسایت خود جذب خواهید کرد.
جذب مشتری
اگر کسب و کار شما دارای محتوایی است که سایر متخصصان کسب و کار به دنبال آن هستند، می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید و برای آنها یک فراخوان برای اقدام، ارائه دهید که آنها را از مرحله آگاهی تا نقطه خرید هدایت می کند.
با تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای محبوبیت، حجم جستجو و هدف کلی کاربران، می توانید به سوالاتی که اکثر افراد مخاطب شما می خواهند جوابی برای آن پیدا کنند، پاسخ دهید.
تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت به شما می گوید که مردم به چه موضوعاتی اهمیت می دهند و با فرض استفاده از ابزار سئوی مناسب، چقدر آن موضوعات در بین مخاطبان شما محبوب هستند. اصطلاح کاربردی در اینجا موضوعات است. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی که حجم بالایی از جستجو در ماه دریافت می کنند، می توانید محتوای خود را در موضوعاتی که می خواهید محتوا ایجاد کنید، شناسایی و مرتب کنید. سپس، می توانید از این موضوعات برای تعیین کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید.
عناصر تحقیق کلمات کلیدی
سه عنصر اصلی وجود دارد که باید هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی به آنها توجه کرد.
- ارتباط
گوگل محتوا را از نظر ارتباط رتبه بندی می کند. اینجاست که مفهوم هدف جستجو مطرح میشود. محتوای شما تنها در صورتی برای یک کلمه کلیدی رتبهبندی میشود که نیازهای جستجوگران را برآورده کند. علاوه بر این، محتوای شما باید بهترین منبع برای مورد جستجو قرار گرفتن باشد. به هر حال، چرا گوگل محتوای شما را در صورتی که ارزش کمتری نسبت به سایر محتوای موجود در وب ارائه می دهد، رتبه بالاتری بدهد؟
- اختیار
گوگل به منابعی که معتبر می داند اهمیت بیشتری می دهد. این بدان معناست که شما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر با غنی سازی سایت خود با محتوای مفید و اطلاعاتی و ترویج آن محتوا برای به دست آوردن سیگنال های اجتماعی و بک لینک انجام دهید. اگر در این فضا معتبر شناخته نمیشوید، یا اگر SERP یک کلمه کلیدی با منابع سنگینی که نمیتوانید با آنها رقابت کنید (مانند Forbes یا The Mayo Clinic) بارگیری میشود، شانس کمتری برای رتبهبندی دارید، مگر اینکه محتوای شما استثنایی باشد.
- ظرفیت (volume)
ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول رتبه بندی شوید، اما اگر هیچ کس آن را جستجو نکند، باعث ترافیک سایت شما نمی شود. ظرفیت با MSV مخفف monthly search volume (حجم جستجوی ماهانه) اندازهگیری میشود، که به معنای تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی در ماه در بین همه مخاطبان جستجو میشود.
چگونه کلمات کلیدی را برای استراتژی سئو جستجو کنید
در اینجا یک فرآیند تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت را ارائه می دهیم که می توانید آن را دنبال کنید تا به شما کمک کند فهرستی از اصطلاحاتی را که باید هدف قرار دهید تهیه کنید. به این ترتیب، میتوانید یک استراتژی کلیدواژه قوی ایجاد و اجرا کنید که به شما کمک میکند عبارات جستجویی را که واقعاً به آنها اهمیت میدهید پیدا کنید.
مرحله 1: فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط بر اساس آنچه در مورد کسب و کار خود می دانید تهیه کنید.
برای شروع این فرآیند، در مورد موضوعاتی که می خواهید از نظر عمومی رتبه بندی شوید، فکر کنید. شما حدود 5 تا 10 موضوعی را که فکر می کنید برای کسب و کارتان مهم هستند، ارائه کنید، و سپس از آن موضوعات برای کمک به پیدا کردن کلمات کلیدی خاص در مراحل بعدی استفاده کنید.
اگر یک وبلاگ نویس معمولی هستید، احتمالاً موضوعات مواردی هستند که بیشتر در مورد آنها وبلاگ می نویسید. یا شاید آنها موضوعاتی هستند که بیشتر در گفتگوهای فروش مطرح می شوند. خود را به جای شخصیت های خریدار خود قرار دهید و تصور کنید که مخاطبان هدف شما چه موضوعاتی را جستجو می کنند که دوست دارید کسب و کار شما نمایش داده شود؟ به عنوان مثال، اگر شرکتی بودید که نرم افزار بازاریابی می فروشید، ممکن است موضوعات کلی مانند موارد زیر داشته باشید:
“بازاریابی ورودی” (21 K)
“وبلاگینگ” (19K)
“بازاریابی ایمیل” (30 K)
“نسل اصلی” (17K)
“SEO” (214K)
“بازاریابی رسانه های اجتماعی” (71K)
“تجزیه و تحلیل بازاریابی” (6.2K)
“اتوماسیون بازاریابی” (8.5K)
آن اعداد داخل پرانتز در سمت راست هر کلمه کلیدی حجم جستجوی ماهانه آنهاست. این دادهها به شما امکان میدهد اندازهگیری کنید که این موضوعات چقدر برای مخاطبانتان مهم هستند و برای موفقیت با آن کلمه کلیدی ممکن است به چند موضوع فرعی مختلف نیاز داشته باشید.
مرحله 2: دسته بندی های موضوع را با کلمات کلیدی پر کنید.
اکنون که چند دسته موضوعی دارید که می خواهید روی آنها تمرکز کنید، زمان آن رسیده است که برخی از کلمات کلیدی را که در آن دسته ها قرار می گیرند شناسایی کنید. اینها عبارات کلیدی هستند که فکر می کنید برای رتبه بندی در SERP ها (صفحات نتایج موتور جستجو) مهم هستند زیرا مشتری هدف شما احتمالاً در حال جستجو برای آن عبارات خاص است.
برای مثال، اگر آخرین دسته بندی موضوع را برای یک شرکت نرمافزار بازاریابی ورودی – «اتوماسیون بازاریابی» – در نظر بگیرم، از عبارات کلیدی که فکر میکنم افراد مرتبط با آن موضوع تایپ میکنند، فهرست می کنم. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
- نحوه استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
- اتوماسیون بازاریابی چیست؟
- چگونه بفهمم که آیا به نرم افزار اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم؟
- اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
- ابزارهای برتر اتوماسیون
- و غیره.
هدف چیست؟
هدف این مرحله این نیست که فهرست نهایی عبارات کلیدی خود را تهیه کنید. شما فقط میخواهید در پایان عباراتی را که فکر میکنید مشتریان بالقوه ممکن است برای جستجوی محتوای مرتبط با آن موضوع خاص استفاده کنند، به دست آورید
اگرچه هر روز کلمات کلیدی بیشتری توسط گوگل رمزگذاری میشوند، راه هوشمند دیگر برای دستیابی به ایدههای کلیدواژه این است که بفهمید وبسایت شما در حال حاضر برای کدام کلمات کلیدی بالا آمده است. برای انجام این کار، به نرم افزار تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Analytics نیاز دارید. منابع ترافیک وب سایت خود و نیز دسته های ترافیک جستجوی ارگانیک خود را بررسی کنید تا کلمات کلیدی را که افراد برای رسیدن به سایت شما استفاده می کنند شناسایی کنید.
این تمرین را برای هر تعداد دسته بندی موضوعی که دارید تکرار کنید. و به یاد داشته باشید، اگر در یافتن عبارات جستجوی مرتبط با مشکل مواجه هستید، همیشه میتوانید به همکاران رو به مشتری خود – کسانی که در بخش فروش یا خدمات هستند مراجعه کنید و از آنها بپرسید که مشتریان بالقوه و مشتریان از چه نوع عباراتی استفاده میکنند، یا سوالات رایجی که دارند اینها اغلب نقاط شروع عالی برای تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت هستند.
مرحله 3: درک چگونگی تأثیر هدف کاربران بر تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل بر اساس آن.
همانطور که در بخش قبل گفته شد، قصد کاربر در حال حاضر یکی از اساسی ترین عوامل در توانایی شما برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو مانند گوگل است. امروزه، بیش از گذشته مهم است که سایت شما به مشکلی که جستجوگر قصد حل آن را دارد رسیدگی کرده باشد تا اینکه صرفاً کلمه کلیدی مورد استفاده جستجوگر را حمل کند.
در نظر گرفتن ارزش اسمی کلمات کلیدی آسان است و متأسفانه کلمات کلیدی می توانند معانی مختلفی در بطن خود داشته باشند. از آنجایی که هدف پشت جستجو برای پتانسیل رتبه بندی شما بسیار مهم است، باید در مورد نحوه تفسیر کلمات کلیدی مورد نظر خود دقت بیشتری داشته باشید.
فرض کنید، به عنوان مثال، شما در حال تحقیق درباره کلمه کلیدی “چگونه یک وبلاگ را راه اندازی کنیم” برای مقاله ای که می خواهید ایجاد کنید، هستید. “وبلاگ” می تواند به معنای یک پست وبلاگ یا خود وب سایت وبلاگ باشد و هدف جستجوگر در پس آن کلمه کلیدی بر جهت مقاله شما تأثیر می گذارد. آیا جستجوگر می خواهد یاد بگیرد که چگونه یک پست وبلاگ فردی را شروع کند؟
برای تأیید اینکه هدف کاربر از یک کلمه کلیدی چیست، ایده خوبی است که به سادگی این کلمه کلیدی را خودتان وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه نوع نتایجی به دست می آید. مطمئن شوید که نوع محتوای Google با آنچه که می خواهید برای کلمه کلیدی ایجاد کنید، ارتباط نزدیکی دارد.
مرحله 4: عبارات جستجوی مرتبط را تحقیق کنید.
این یک گام خلاقانه است که ممکن است قبلاً هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت به آن فکر کرده باشید. اگر نه، این یک راه عالی برای پر کردن آن لیست ها است.
اگر در تلاش هستید که به کلمات کلیدی بیشتری فکر کنید که ممکن است افراد در مورد یک موضوع خاص جستجو کنند، نگاهی به عبارات جستجوی مرتبطی بیندازید که هنگام وصل کردن یک کلمه کلیدی به Google ظاهر می شوند. هنگامی که عبارت خود را تایپ می کنید و به انتهای نتایج گوگل پیمایش می کنید، متوجه برخی پیشنهادات برای جستجوهای مرتبط با ورودی اصلی خود خواهید شد. این کلمات کلیدی می توانند ایده هایی را برای کلمات کلیدی دیگری که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید، ایجاد کنند.
مرحله 5: از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت به نفع خود استفاده کنید.
ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی و سئو می توانند به شما کمک کنند تا بر اساس کلمات کلیدی مطابقت دقیق و کلمات کلیدی مطابقت عبارت بر اساس ایده هایی که تا این لحظه ایجاد کرده اید، ایده های بیشتری برای کلمات کلیدی پیدا کنید. برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:
- ahrefs
- SEMrush
- Ubersuggest
- Google Keyword Planner
- SECockpit
- Moz
- KeywordTool.io
- KWFinder
نحوه یافتن و انتخاب کلمات کلیدی برای وب سایت شما
هنگامی که ایده ای در مورد کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید دارید، اکنون زمان آن است که لیست خود را بر اساس بهترین آنها برای استراتژی خود اصلاح کنید. در اینجا به این صورت است:
مرحله 1. از Google Keyword Planner برای کاهش لیست کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
در برنامهریز کلمات کلیدی Google، میتوانید حجم جستجو و تخمین ترافیک را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود دریافت کنید. سپس، اطلاعاتی را که از Keyword Planner یاد میگیرید بگیرید و از Google Trends برای پر کردن برخی از جاهای خالی استفاده کنید.
از Keyword Planner استفاده کنید تا عباراتی را در لیست خود علامت گذاری کنید که حجم جستجوی آنها بسیار کم (یا خیلی زیاد) است و به شما کمک نمی کند ترکیبی درست مانند آنچه در بالا صحبت کردیم حفظ کنید. اما قبل از حذف هر چیزی، تاریخچه روند و پیشبینیهای آنها را در Google Trends بررسی کنید.
Google Trends می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام عبارات روند صعودی دارند، و بنابراین ارزش تمرکز شما را بیشتر می کنند.
مرحله 2: کلمات کلیدی منتخب را در اولویت قرار دهید.
کلمات کلیدی که بر اساس اعتبار وب سایت خود، شانس رتبه بندی برای آنها را دارید، در اولویت قرار دهید. شرکتهای بزرگ معمولاً به دنبال کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا هستند، و از آنجایی که این برندها در حال حاضر به خوبی تثبیت شدهاند و رتبه خوبی دارند، گوگل معمولاً به آنها در مورد بسیاری از موضوعات رتبه خوبی میدهد.
مرحله 3: حجم جستجوی ماهانه (MSV) را برای کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید بررسی کنید.
شما می خواهید محتوایی را پیرامون آنچه که مردم می خواهند بیابند بنویسید، و بررسی MSV می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.
حجم جستجوی ماهانه تعداد دفعاتی است که هر ماه یک پرس و جو یا کلمه کلیدی در موتورهای جستجو وارد می شود. ابزارهایی مانند searchvolume.io یا Google Trends یا Keyword planner میتوانند به شما کمک کنند تا بیشترین جستجوی کلمات کلیدی را از طریق خوشههای کلیدواژه مرتبط به صورت رایگان پیدا کنید.
مرحله 4: هنگام انتخاب کلمات کلیدی، به ویژگی های SERP دقت کنید.
چندین ویژگی SERP وجود دارد که اگر به درستی استفاده شود، گوگل آن محتوا را بهتر نمایش می دهد. یک راه آسان برای پیدا کردن آنها این است که کلمات کلیدی انتخابی خود را جستجو کنید و ببینید اولین نتیجه چگونه به نظر می رسد. (چه در عکس چه متن چه ویدیو)
مرحله 5: ترکیبی از اصطلاحات اصلی و کلیدواژه های طولانی را در هر دسته بررسی کنید.
عبارات اصلی عبارتهای کلیدواژهای هستند که عموماً کوتاهتر و عمومیتر هستند و معمولاً فقط یک تا سه کلمه طول دارند. از سوی دیگر، کلمات کلیدی دم بلند، عبارات کلیدی بلندتری هستند که معمولاً شامل سه کلمه یا بیشتر هستند.
مهم است بررسی کنید که ترکیبی از اصطلاحات اصلی و اصطلاحات دم بلند دارید، زیرا یک استراتژی کلیدواژه به شما می دهد که به خوبی با اهداف بلند مدت و کوتاه مدت متعادل است.
این به این دلیل است که عبارات تیتروار به طور کلی بیشتر جستجو میشوند، که باعث میشود اغلب (نه همیشه، اما اغلب) بسیار رقابتیتر و رتبهبندی آنها نسبت به اصطلاحات دم بلند دشوارتر باشد. به عنوان مثال در میان دو عنوان زیر:
- چگونه یک پست وبلاگ عالی بنویسیم
- وبلاگ نویسی
ترافیکی که از عبارت “چگونه یک پست وبلاگ عالی بنویسیم” دریافت می کنید معمولاً مطلوب تر است.
مرحله 6: ببینید رقبا چگونه برای این کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند.
فقط به این دلیل که رقیب شما در حال انجام کاری است به این معنی نیست که شما نیاز به انجام آن دارید. همین امر در مورد کلمات کلیدی نیز صدق می کند. فقط به این دلیل که یک کلمه کلیدی برای رقیب شما مهم است، به این معنی نیست که برای شما هم باید مهم باشد. و یکی از دلایل تحقیق کلمات کلیدی برای وبسایت همین امر است. با این حال، درک کلمات کلیدی که رقبای شما سعی در رتبه بندی برای آنها دارند، راهی عالی برای کمک به شما در ارزیابی مجدد لیست کلمات کلیدی است.
اگر رقیب شما برای کلمات کلیدی خاصی که در لیست شما هستند نیز رتبه بندی می کند، قطعاً منطقی است که روی بهبود رتبه خود برای آنها کار کنید. با این حال، مواردی را که رقبای شما به آنها اهمیت نمی دهند نادیده نگیرید.